Een to-do lijst zonder einde? Stel je prioriteiten.

Druk, druk, druk, … die to-do lijst lijkt enkel maar langer te worden. E-mails stromen binnen, collega’s stellen vragen en oh ja die deadline is morgen al! Er staan zoveel taken te wachten maar waar eerst te beginnen? Natuurlijk wil je je kostbare tijd op het werk zo goed mogelijk besteden.

1. Stel je prioriteiten

Een prioriteitenlijst verlost je van keuze-stress en maakt je hoofd leeg. Laat een ellenlange to-do lijst je leven niet bepalen. Jij bent immers de regisseur van jouw werkdag. Aan de hand van onze matrix kan je perfect je taken indelen. Welke zijn dringend en belangrijk?  Welke taken kan je volgende week ook nog afwerken? Kan je sommige taken doorgeven aan iemand anders? Of gewoon dumpen die handel?

2. Prioriteitenfilter

Zorg dat je een lijst hebt met 3 tot maximum 6 belangrijke en dringende prioriteiten. Het is natuurlijk van groot belang dat deze prioriteiten aansluiten bij je doel en functie op het werk. Formuleer je prioriteiten zo specifiek mogelijk.

3. Word je er zelf blij van?

Sta je zelf achter je prioriteitenlijst dan is de kans reëel dat je trouw blijft aan je planning. De zichtbaarheid van je resultaten verhoogt waardoor je meer voldoening haalt uit je job.
Heb je toch je twijfels over bepaalde prioriteiten, maak het dan zeker bespreekbaar met je leidinggevende.

4. Plannen maar

Plan je prioriteitenlijst in je agenda. Zorg ervoor dat je voldoende tijd voorziet per taak. Soms neemt een taak net iets meer tijd in beslag dan dat je had ingecalculeerd. Trap niet in de val van het multitasken. Het verstoort je werkflow en verslapt je aandacht. Je geraakt achterop schema wat weer meer stress met zich mee brengt.